Foto: Jos Rams. Grafheuvels Zuylensteinse bos.

Als u vanuit het dorp Leersum de Scherpenzeelseweg afrijdt en de borden einde bebouwde kom Leersum bent gepasseerd is na ong. 600 m. aan de rechterkant het parkeerterrein waar het startpunt van de wandeling is. U loopt in oostelijke richting naar het einde van het parkeerterrein en gaat rechtdoor langs de afsluitboom. Let op: langs de route staan geen markeringen van deze archeologische wandeling. Volg het hoofdpad zo'n 700 m. rechtdoor tot u uitkomt op een viersprong voor een heidestrook. U wandelt rechtdoor over het bospad tot een asfaltweggetje. Ga rechtsaf in zuidelijke richting tot de afsluitboom bij landgoed De Ginkel. Neem het bospad rechtdoor tot het einde van de rhododendronhaag.
U wandelt nu over de stuwwal. Klik op de knop 'stuwwal' voor informatie en afbeeldingen:

Ga aan het einde van de rhodondendronhaag naar links in oostelijke richting (langs het paaltje met rood-gele bordje ‘Utrechtpad’). Hier ziet u links een smeltwaterdal. Klik op de knop voor meer informatie over smeltwaterdalen.

U komt aan de rand van een heideveld. Ga rechtdoor langs het 'Dankje-bankje' en neem het 1e of 2e zijpaadje schuin naar rechts in zuidelijke richting (de ‘kuil’ van het heideveld is ontstaan door afgraving t.b.v. de sluis bij Amerongen). Volg het pad langs de heuvelrand tot het einde van het heideveld. Steek het voetpad over en ga op het ruiterpad naar links in oostelijke richting. U komt nu bij de raatakkers (kleine dammetjes over het pad). Klik op de knop 'raatakkers' om meer te lezen over raatakkers.

Loop door tot de kruising en ga rechtsaf in zuidelijke richting. Let op: u deelt het pad met mountainbikers. U kruist de beukenlaan en gaat rechtdoor. Volg het pad met de bocht naar rechts tot de T-splitsing. U gaat linksaf en kiest het eerste pad naar rechts. Loop het paadje uit. U wandelt naar links. U bent nu bij de grafheuvels. Klik op de knop voor meer informatie over de grafheuvels.

U neemt het eerste zijpad rechts. Ga op de kruising rechtdoor en loop het bospad uit. U wandelt rechtsaf tot de brede kruising. Ga voorbij het ruiterpad en bij de beukenlaan naar links. Ga op de kruising met het mountainbikepad rechtdoor tot aan het zijpad links. U wandelt linksaf door de wal. Halverwege de afdaling heeft u rechts een zijpaadje. Loop dit paadje in westelijke richting helemaal uit. Aan de rechterkant is een wafelijzer. In dit gebied ziet u meer rechte walletjes, die deel uitmaken van het wafelijzer (zie ook op de kaart). Klik op de knop om meer te lezen over het wafelijzer.

U slaat rechtsaf in noordelijke richting en komt op een viersprong met rechts een beukenlaan. Kies het pad naar links. Let op: u deelt het pad met mtb'ers. Volg het eerste zijpad rechts omhoog. Hier ziet u links grafheuvels en rechts smeltwaterdalen. Loop door tot aan de halfverharde bosweg. U gaat linksaf en op het eerste kruispunt rechtdoor tot aan de volgende kruising. Sla linksaf in zuidelijke richting.

Wandel tot de kruising (voorbij het mtb-pad). Hier zit u rechts mooie grafheuvels (Zuylensteinse bos III). U gaat rechtsaf, kruist een ruiterpad en loopt door tot de volgende kruising. U gaat naar rechts, een klein stukje langs het mtb-pad. Op de splitsing kiest u de linker tak, de mountainbikers gaan naar rechts. Blijf dit pad met verderop een bocht naar rechts volgen. Op de kruising loopt u linksaf, een zandpad. Ga op de kruising met een breed pad naar links.

Links ziet u weer grafheuvels. Direct na de grafheuvels kiest u op de kruising bij het wandelpaaltje het pad naar rechts in noordelijke richting. Geniet van het uitzicht en daal af. U komt op het parkeerterrein, einde van deze route.